Helyzetértékelő a bajnokság hajrájában.

Helyzetértékelő a finis előtt

Kilenc verseny telt el az RC-HU RC2 bajnokságból, így pont itt az ideje, hogy megálljunk egy pillanatra, és számba vegyük a pilóták esélyeit az utolsó három futam előtt. Nincs már sok hátra, tehát nem babra megy a játék...

Csata az első helyért - külön dimenzióban

Már a bajnokság kezdete előtt is borítékolható volt, hogy a tavalyi szezon közben csatlakozó - és azóta a ranglistákat sorra átíró - Töki és a címvédő Bence között fog eldőlni a bajnoki cím sorsa. Ez a "papírforma" beigazolódott, toronymagasan vezetik a bajnokságot - Bencének 393, míg Tökinek 373 pontja van (az összehasonlítás végett: a harmadik Dez 188 ponttal rendelkezik, tehát Tökivel szemben 185, Bencével szemben 205 egységnyi a lemaradása - ez utóbbi nyolc futamgyőzelemnyi különbség). Előnyük az üldözőikkel szemben már matematikailag is behozhatatlan, ezért bizonyos, hogy éremmel fogják zárni a bajnokságot.

Már csak egy kérdés maradt: ki nyakában fog csillogni év végén az aranymedál?

Jelenleg Bencének 16 pontos "tiszta" előnye van Tökivel szemben (tekintve azt, hogy a leggyengébb versenyhétvégét mindenki törölheti), amit Bence nullázása esetén Töki egy harmadik hellyel pont ledolgozna. Akkor sincs semmi veszve, ha a hondás nem fog nullázni, ez a hátrány így is átfordítható. Pláne, ha egy Töki-kaliberű versenyzőről van szó.

Mit mutat az utolsó öt futam?

Látható, hogy Töki jócskán elverte Bencét Ausztriában (aki ütközött Sumival), azóta azonban Bence rendre több pontot szerez nála. Az eltérések azonban aprók, Portugália és Argentína között csak 13 ponttal változott kettejük között a különbség. Egy jelentősebb változás látható Sonomában, ahol bár Töki hibázott az első futamon, de mentette a menthetőt, amikor a második futamon az első helyen hozta célba a BMW-t, így "csak" 14 ponttal nőtt meg kettejük között a differencia. Ha a teljesítményüket vizsgáljuk, fontos megemlíteni egy gyakori jelenséget: sokszor mindkettejük futamot nyer a versenyhétvégén (Töki az egyiket, Bence a másikat), és általában egymás mögött futnak be, az első-második helyen. Így sokszor az időmérőn szerzett pontok jelentik csak a különbséget. Ez történt többek között Algarvén és Potrerón is - mindkétszer Bence javára volt egy pont a különbség.

A következő három pálya tükrében

További említésre méltó tényező az, hogy milyen pályák vannak hátra a bajnokságból. Tavaly Suzukán (amely egy viszonylag kanyargós pálya) Bence 21 pontot szerzett a régi pontrendszer szerint, Töki pedig 14-et. Idén úgy néz ki, a hondás megismételheti a tavalyi első és harmadik helyét, ugyanis nagyon jól áll a prekvalifikáció alapján. Azonban Tökit sem szabad leírni, aki megjavította a tavalyi idejét, és a versenyen könnyen Bence közelébe férkőzhet.
Visszatérve a tavaly mutatott formájukra: Shanghajban mindketten kiestek a második futamon, így az időmérős pontokból és az első futamos helyezésekből állt össze a 15:9 arány Bence javára. Makaóban szintén Bence volt az eredményesebb, 19 pontot gyűjtött, ellenben Töki 15 egységével. Az összehasonlítás azonban itt csalóka: Töki a második futamon kiesett - ha célba ér, szinte biztosan túlszárnyalta volna Bencét a pontok számát illetően.

Végszó

Töki hátránya ledolgozható, de ehhez Bence hibázására van szüksége, vagy arra, hogy egy versenyhétvégén mindkét futamot megnyerje. Bencének elsősorban a stabil dobogós (főleg első és második) helyekre kell törekednie. Neki az is megfelel, ha a különbség kettejük között csak egy-egy ponttal fog változni futamról futamra, hiszen a tizenhat pontos előnye ebben az esetben könnyen kitarthat a szezon végéig. Kettejük között a shanghaji versenyhétvége után lesz érdemes inkább mérlegelni: kérdés, hogy melyikük, mennyi előnnyel vághat neki az utolsó futamnak


Vajon ki fér fel a dobogóra?

A harmadik helyért folyó csata minden bizonnyal három pilóta - Dez, Söri és Joe - között fog eldőlni. Jelenleg Dez van a legjobb helyzetben, 188 (a legrosszabb versenyhétvége törlése után 177) ponttal rendelkezik, de szorosan követi őt csapattársa, Söri a maga 178 (171) pontjával, és Joe is lőtávolban van még, neki 153 (153) egysége van. Nem meglepetés, hogy ez a hármas csatázik a bajnokság harmadik helyéért: tavaly Dezt és Sörit egy pont választotta el a bajnokság végén egymástól, Joe pedig - bár csak az előző bajnokság közepén "szállt ringbe" először - már tavaly is három dobogós hellyel hívta fel magára a figyelmet, azóta pedig rengeteget fejlődött.

 

Mit mutat az utolsó öt futam?

A grafikonra nézve nyilvánvalóvá válik, hogy a bajnoki bronzért csatázó pilóták teljesítménye elég rapszodikus. Dez a döcögős szezonkezdete után hullámvölgybe került, Ausztriában és Portugáliában is gyenge hétvégét zárt. Szerencséje, hogy a Salzburgringen még így is ő gyűjtötte a legtöbb pontot (16-ot egy harmadik hellyel), ugyanis Söri hét, míg Joe kereken nulla egységet szerzett csak! Algarvén Sörinek ment a legjobban, tíz ponttal szerzett többet csapattársánál, akit Joe is megelőzött egyetlen ponttal ezen a hétvégén. Aztán következett Moszkva és Potrero, és megtörtént a feltámadás: Dez magára talált, és összesen 58 pontot zsebelt be ezen a négy futamon. Ráadásul pont a legjobbkor: Oroszországban Söri és Joe is mélyrepülésbe kezdett, ami Argentínában csúcsosodott ki, ahol csak 9 és 11 pontot szereztek. Ezidáig az utolsó versenyen (Amerikában) azonban Söri és Joe begyújtották a rakétákat, mindketten dobogóra állhattak, és közelebb is tudtak férkőzni az összetettben Dezhez.

A következő három pálya tükrében

Hármuk közül Suzukában tavaly Dez szerepelt a legjobban, amikor egy ötödik hely után a második futamon megszerezte pályafutása második (és idáig utolsó) győzelmét. Sörit a harmadik és az ötödik helyen intette le a kockás zászló a felkelő nap országában, ami szintén nem rossz eredmény. Nagy kérdőjel lesz Joe szereplése, aki tavaly nem indult ezen a versenyen. A gyakorlások alapján Söri jó formában van, egy körön két tizeddel megverte Dezt, Joe pedig fél másodpercre van tőle. Azonban nem szabad elfelejteni, hogy a versenyen minden megtörténhet, és főleg a kiegyensúlyozottság lesz az érdekes.
A shanghaji pálya inkább a hátsó kerekes autóknak fekszik jobban, ami jó előjel lehet Joe-nak, főleg annak fényében, hogy egy éve 11 pontot gyűjtött itt, ami elég volt ahhoz, hogy a 10 pontos Söri és a 6 pontos Dez elé kerüljön. Makaóban Sörinek jött ki legjobban a lépés, két harmadik helye mellé kettő bónuszpontot szerzett, Dez és Joe azonban az egyik futamon kiestek, a másikon pedig csak a középmezőnyben értek célba (negyedik és hatodik hely).

Végszó

Suzuka kétségkívül vízválasztó lesz a köztük folyó csatában: eldől, mire lesz képes Dez negyven kilós súlybüntetéssel; Sörinek azért kell igyekeznie, hogy az utolsó két futamot előnnyel várhassa csapattársával szemben; Joe-nak pedig az a tét, hogy egyáltalán versenyben maradjon a két lendület teamessel. Az is elképzelhető, hogy Makaóban már csak ketten lesznek reálisan harcban a harmadik helyért, ahol aztán tényleg idegőrlő két verseny vár majd a felekre. Ha tippelnünk kéne, arra tennénk a pénzünket, aki legjobban össze tudja kapni magát fejben, és a legkevesebbet fog hibázni az utolsó három versenyhétvégén.

Tud-e valaki meglepetést okozni hátrébbról? 

A bajnokság hatodik helyén jelenleg Nebom áll 129 (123) ponttal, nem sokkal megelőzve csapattársát, Bandybaa-t (109 pont). Az év egyik legjobb csapatteljesítménye az övék: kiegyensúlyozottan hozzák a pontszerző helyezéseket, és nem ritkán a "nagyok" dolgába is beleszólnak: Bandybaa a Hungaroringen - kihasználva a változó időjárás adta lehetőségeket - második lett, Nebom pedig Argentínában állhatott fel a dobogó harmadik fokára. Aztán nem szabad megfeledkeznünk Martinról sem - ő nyolc futam alatt szerezte meg azt a 101 pontot, amivel jelenleg a tabellán a nyolcadik foglalja el. Ha legalább annyiszor odaállt volna a rajtvonalhoz, mint Dez, Söri vagy Joe, most minden bizonnyal velük lenne komoly harcban a harmadik helyért. De így...
Szintén csalóka Pico 94 pontja, ő ugyanis csak Ausztriában csatlakozott a mezőnyhöz. Ha a szezon eleje óta a csapat tagja lenne, előrébb állna, ez nem kérdéses. A TOP 10 névsorát KommyKT zárja, aki csendben végzi a dolgát, és szerez sok-sok pontot futamról futamra.


Mit mutat az utolsó öt futam?

Látható, hogy Nebom általában hozza a tőle elvárhatót, teljesítménye nem ingadozik, rendre 15-20 pont körül zár egy versenyhétvégét. Bandybaa-val kicsit más a helyzet: ő a remek szezonkezdete után komoly hullámvölgybe került, Ausztriában és Portugáliában két borzasztó versenyen volt túl. Aztán úgy tűnt, a moszkvai és potrerói pályán magára talált, ahol már jóval több pontot tudott szerezni. A legutóbbi, sonomai állomáson azonban nullázott, egyik futamon sem ért célba. Talán Martinról a legegyszerűbb beszélnünk: a Salzburgringen 29 pontot szerzett, azóta azonban nem látták felbukkani versenypálya környékén. Pico amiatt tanyázik ebben a bolyban, mert az év elején hiányzott - amúgy a teljesítménye alapján a TOP 5-ben lenne a helye. Bár futamot még nem nyert, Algarvén, Moszkvában és Sonomában is erős pontszerző helyeken ért célba, ami jó jel a továbbiakra nézve. KommyKT általában a nyolcadik-tizedik helyek környékén szok célba érkezni, amit a grafikon is kitűnően ábrázol: a szokásos hét-tíz pontos versenyeit csak az argentin verseny tudta megtörni a maga 15 pontjával.

A következő három pálya tükrében

Nehéz bármit is mondanunk, ugyanis Nebom, Bandybaa és Pico tavaly nem indult futamokon, így a suzukai, shanghaji és makaói pályákon sem futottak még versenyt. Martinról azonban van némi információnk, ő tavaly Japánban két nyolcadik helyet szerzett, míg Kínában a második és első helyen futott célba. KommyKT egy éve csak Suzukában állt rajthoz, de a tizenegyedik és kilencedik helyezéseivel pontot nem szerzett.
Így már csak a suzukai prekvalifikációs eredmények nyújthatnak némi támpontot. Pico jelenleg Bence és Söri mögött a harmadik helyet foglalja el - talán egy dobogós helyben is reménykedhet? Nem úgy Nebom, akinek a Bencéhez viszonyított két másodperces lemaradása azt sugallja, hogy legfeljebb erős pontszerző helyekre pályázhat. Bandybaa sem érzett rá e pálya ízére, csak a tizedik leggyorsabb kör az övé, hátránya csapattársához képest is két másodperc. KommyKT a stabil versenytempójában (és a szerencséjében) bízhat, ő öt másodpercre van az éllovastól.

Végszó

Nem számítunk jelentős változásokra a mezőny e traktusában. Talán csak annyi izgalmat tartogathat az utolsó három futam, hogy Pico meg tudja-e fogni a számára még utolérhető három versenyzőt - Nebomot, Bandybaa-t és Martint. Az utóbbi kettő megelőzésére minden esélye megvan, sőt, akár még az összetett harmadik helyéért folyó harcba is beleszólhat közvetve (ha mondjuk egy futamon beékelődik a három rivális közé). Bár valószínűtlen, de az is elképzelhető, hogy Martin egy vagy két futam erejéig visszatér, és akkor ő is borsot törhet a többiek orra alá.

----------

Összességében soha nem látott izgalmak várnak ránk az utolsó három futam előtt. Ma este azonban már sokkal okosabb leszünk, ugyanis a mezőny Suzukába látogat pár óra múlva. Ne hagyjátok ki!