Helyzetértékelő a finis előtt - II.
Helyzetértékelő a finis előtt - II.
Két versennyel az RC-HU COC1 bajnokság vége előtt már mindenki számára nyilvánvalóvá vált, hol a helye a mezőnyben. Az egyéni bajnokságban is kikristályosodott, kik lehetnek harcban az egyes pozíciókért. Helyzetértékelő cikkünk következik.
Nyílt sisakos küzdelem a bajnoki címért
Ahogy az RC-HU RC2-ben, az RC-HU COC1-ben is Töki és Bence között fog eldőlni a bajnoki cím sorsa – de ez meglep egyáltalán bárkit is? Tény azonban, hogy a Kontinensek Kupájában fölényük talán nem olyan nyomasztó: rajtuk kívül Söri kettő, Joe pedig egy versenyen is győzedelmeskedni tudott, továbbá Söri és Krisztián is nyert egy-egy időmérőt. A mérlegük azonban így is lenyűgöző: a futamok 86%-át ők ketten nyerték; amikor célba értek, mindketten legalább 90%-ban a dobogón álltak; az időmérőn kiosztható bónuszpontokból 92-t szereztek, ami több a mezőny összes többi tagjáénál (együtt 73-t gyűjtöttek). Már csak az a kérdés, hogy melyikük teszi fel a koronát a szezonjára egy bajnoki címmel. Jelenleg Bence van jobb helyzetben, de még fordulhat a kocka…
Mit mutat az utolsó öt futam?
Ázsiában Tökinek ment jobban a szekér, Szingapúr után pedig még vezette is a bajnokságot. Azután azonban jött a hírhedt ütközés Bencével Spában az első futamon, ami után Töki teljesítménye lefelé ívelő pályára állt: Spában még egész elfogadható volt a teljesítménye azzal együtt is, hogy az első futamon pontokat veszített, azonban az utóbbi két versenyhétvégén a várakozásokon alul teljesített. Franciaországban az első futamot megnyerte, a második futamot viszont feladta - pedig sok pontot szerezhetett volna egy negyedik-ötödik hellyel. Ez történt az RC-HU Racewayen futott első futamon is, ahol miután több körön át küzködött az esős pályán slick abroncsokkal (itt kell hozzátenni, hogy remekül helytállt), megcsúszott, és kiállt a versenyből. Az eredményt csak kozmetikázni tudta egy dobogós hellyel a második futamon.
Bence nehéz helyzetbe került, amikor Szingapúrban a technikával bajlódva csak egy negyedik és egy harmadik helyet szerzett, ráadásul Belgiumban is hibázott, amikor túl sokat kockáztatott vetélytársa ellen. Azóta azonban talpra állt, és a rá kiszabott 40 kg-os súlybüntetéssel is két második helyet szerzett Magny-Cours-ban, a Racewayen pedig minden edzés után az ő neve szerepelt az eredménylista tetején. Ebben nyilván az esőnek is szerepe volt (érdekesség, hogy az eddigi 9 esős futamból 8-at ő nyert). Azzal a 31 ponttal, amit Tökire rávert az utolsó versenyen, egy hatalmas lépést tett a bajnoki cím felé.
A következő két pálya tükrében
Nehéz jósolnunk, ugyanis a következő két pálya (Bridges Pearl, Unnamed Track) idén fog debütálni a versenynaptárban. Apró támpontot adhatnak a bridges pearl-i futamra való prekvalifikáció köridejei, ahol Bence több mint öt tizedmásodperces előnnyel rendelkezik Tökivel szemben. Ennek ellenére úgy gondoljuk, hogy szoros csatát hozhat az időmérő, mert Töki általában közelebb kerül a kvalifikáción Bencéhez, mint a gyakorlások során. A nagy kérdés az, hogy a hosszabb etapok során melyikük tudja stabilizálni a tempóját.
Az Unnamed Track-et Töki álmodta meg – hogy ez mekkora előnyt jelenthet majd neki, még nem tudni. A vonalvezetést elmondása szerint a saját stílusához igazította, de talán ez a szokásosnál több gyakorlással ellensúlyozható Bence számára. Ez persze attól is függ, lesz-e komolyabb tétje az utolsó versenyhétvégének.
Végszó
Bence 48 (a leggyengébb versenyhétvége mínuszolása után 47) pontos előnye megnyugtatónak nevezhető, és akár már az utolsó előtti versenyhétvégén elhódíthatja a bajnoki címet – a számítások szerint ha 31 vagy annál több pontos előnye lesz az utolsó versenyhétvége előtt, már bajnok. De az sem baj, ha a szezonzáróra marad a döntés: Bencének elég ekkor a felesleges csatákból kimaradva autóznia.
Tökinek nincs vesztenivalója, nyomás nélkül versenyezhet az utolsó két versenyen. Helyzete azonban nem reménytelen: láttunk már olyat, hogy valaki egy tetemesebb előnyt elherdált pár futam alatt. Egy kis szerencsével nyitottá teheti a hajrát, és a "hazai pályáján" bármi megtörténhet.
Fejben dőlhet el a harmadik hely sorsa
Igazi hullámvasút az idei szezon Söri és Joe számára: mindketten nyertek már futamot, számtalanszor álltak dobogón, de egyikük sem elég kiegyensúlyozott ahhoz, hogy stabil harmadik erővé váljon. Amikor már úgy érezhették, nyeregben vannak, a sors - vagy éppen a kisebb odafigyelés miatti balesetokozás - mindig közbeszólt.
Az RC-HU RC2-höz hasonlóan itt is Söri várhatja előnyösebb helyzetből az utolsó két versenyt, 25 (a legrosszabb eredmények kiesése után 14) pontos előnye van Joe-val szemben.
Mit mutat az utolsó öt futam?
Joe számára jól alakultak a dolgok addig, amíg Európába ért a mezőny - a harmadik helyen állt a bajnokságban, és semmi sem utalt arra, hogy ez egyhamar megváltozna. Ekkor még egy balesetet sem okozott, és viszonylag kiegyensúlyozottan teljesített, Szingapúrban pedig megszerezte pályafutása első RC-HU-s győzelmét. Spában aztán egy csapásra megváltoztak a dolgok: ütközött Nebommal, majd egy másik incidens miatt hátrasorolták, és még a következő versenyhétvégére is súlybüntetést kapott. Franciaországban még rosszabbul alakultak számára a dolgok: az első futamon a rajt után megforgatták, ami miatt visszaesett a mezőny végére, és csak két pontot gyűjtött; a másodikon pedig az utolsó célbaérőként hatodik lett. A klub hazai pályáján azonban szerzett egy lélektanilag nagyon fontos második helyet, és egy hatodik hellyel tovább növelte pontjai számát. Úgy tűnik, kilábalt a gödörből és stabilizálni tudja formáját.
Söri kiesett a Shift Autopolison futott második versenyen, azután azonban szerzett egy második helyet Szingapúrban. A második futamon beleszürkült a mezőnybe, az ötödik helyen futott be. Spában eljött az ő ideje: az első futamon vezetett is, de Bence támadásainak nem tudott ellenállni. A fordított rajtrácsos futamon ismét remekül lavírozott az esőben, nem tört meg a nyomás alatt, és hosszú idő után újra futamot nyert. Ráadásul pont a legjobbkor, mert ezzel a győzelemmel fellépett az összetett harmadik helyére. Franciaországban szintén nyert egy futamot, és további 25 ponttal növelte az előnyét Joe-val szemben. Az RC-HU Racewayen nem kedvezett neki az eső, a negyedik és hetedik helyen futott be a két futamon - tehát mindkétszer Joe mögött végzett -, de így sem bukott sok pontot riválisához képest. Spa óta azonban csökkenő tendenciát mutat a pontjai száma - érdekes lesz látni, hogy ez a sorozat mikor szakad meg.
A következő két pálya tükrében
A bridges pearls-i prekvalifikáción Söri csak pénteken futott először mért időt, de már meg is előzte Joe-t hat tizedmásodperccel. Ezzel Söri a második leggyorsabb a listán, Joe pedig a negyedik. Ez a hat tized elég jelentős különbség, ezért sok fog azon múlni, hogy melyikük tudja az egyéni legjobbját hozni a kvalifikáción, és hogy a versenyen miként fognak bánni a gumikkal.
Az utolsó versenyhétvégén az sem lesz mellékes, hogy melyikükön lesz pluszsúly (ez a veszély jelenleg inkább Sörit fenyegeti), és hogy pontosan mennyi. Egy tíz-húsz kilogrammos büntetés ugyanis az időmérőn és a futamokon is éreztetheti hatását, tehát egyáltalán nem mindegy, hogy ki kezdi rögtön hátrányból a felkészülést.
Végszó
A mai versenyen sok minden eldőlhet: ha Söri mindkétszer megveri Joe-t, akkor utóbbinak mindent fel kell tennie egy lapra a szezonzárón; ha Joe farag a hátrányából, mindkettejük közel azonos esélyek mellett vághat neki az utolsó versenynek. A bronzérem sorsa lehet, hogy elsősorban azon fog múlni, ki az erősebb kettejük közül fejben: amelyiküknek nem remeg meg a keze és stabil tudja hozni az erős pontszerző helyeket, továbbá nem keveredik semmilyen balesetbe, az jó eséllyel pályázhat az összetett harmadik helyére.
Tartsatok ma este velünk, és kövessétek az AARTV közvetítését! Garantáljuk, hogy izgalmakból most sem lesz hiány a klubtagunk, Payer Attis által tervezett pályán!
by Bence